parge logo

بررسی کامل تفاوت زونکن و کلاسور

برای شروع آشنایی با این دو محصول بحث برانگیز بهتر است، با تاریخچه این دو آشنا شویم و ادامه اصلی ترین تفاوت زونکن و کلاسور را بررسی می‌کنیم ویژگی های هرکدام را در جدولی آورده ایم:

بررسی کامل تفاوت زونکن و کلاسور بررسی تفاوت ویژگی های زونکن و کلاسور

تاریخچه زونکن و کلاسور

تاریخچه ساخت این دو نوع نگهدارنده فایل به بیش از 100 سال قبل باز می گردد. اولین حق ثبت اختراع برای کلاسور (Ring Binder) در سال 1899 توسط فردریش سونکن، مخترع و تولید کننده لوازم التحریر آلمانی به ثبت رسید. اولین حق ثبت اختراع برای زونکن (lever arch file) در سال 1936 توسط لوئیس لیتز، که یک تولید کننده لوازم التحریر آلمانی بود، ثبت شد. هر دو محصول به گونه‌ای طراحی شده‌اند که سازماندهی سناد و مدارک و فایل ها را برای افراد آسان‌تر کرده و به سازماندهی محیط کاری کمک کرده اند.

ویژگی های ظاهری زونکن

زونکن دارای مکانیزم اهرمی است که به شما این امکان را می دهد تا آن را به راحتی باز و بسته کنید. کاغذها باید متناسب با حلقه های زونکن پانچ شوند تا در داخل میل های فلزی قرار بگیرند و بعد از قرار دادن با برگرداندن اهرم در جای خود تمام فایل ها در جای خود قرار می‌گیرند. این مکانیسم اجازه می دهد تا کاغذها را به راحتی درج و جدا کنید. زونکن ها معمولاً برای ذخیره‌سازی مقادیر زیادی کاغذ، مانند گزارش‌ها، اسناد قانونی، پرونده ها و اسناد شرکتی یا ارائه‌ها استفاده می‌شوند. زونکن ها معمولا دارای دو حلقه به شکل D هستند که نسبت به کلاسور ها تعداد حلقه کمتری دارد.

تفاوت زونکن و کلاسور تفاوت ظاهری زونکن با کلاسور
ویژگی ظاهری کلاسور تفاوت زونکن و کلاسور

ویژگی ظاهری کلاسور

یکی دیگر از تفاوت های زونکن و کلاسور اینست که، کلاسور از 4 یا 5 حلقه‌ی فلزی برای نگه داشتن کاغذها در جای خود استفاده می کند. حلقه ها را می توان با کشیدن به سمت خارج یا با فشار دادن یک دکمه یا اهرم باز و بسته کرد. کلاسورها در اندازه های مختلف هستند و اغلب برای ذخیره مقادیر کمتر کاغذ نسبت به زونکن، مانند یادداشت های کلاس یا طرح های پروژه استفاده می شوند.

همین تفاوت در تعداد حلقه های بین زونکن و کلاسور باعث شده تا مکانیزم باز و بسته شدن این دو محصول باهم تفاوت داشته باشد.

مشاهده و خرید انواع کلاسور 

حلقه انگشتی در زونکن

تا به حال به حلقه‌ای که روی بدنه زونکن طراحی شده دقت کرده اید؟

اکثر زونکن ها دارای حلقه انگشتی هستند و این حلقه به این دلیل تعبیه شده تا به راحتی بتوانید زونکن را از داخل قفسه یا کمد به بیرون بکشید در کلاسورها به دلیل نوع کاربری آنها از حلقه انگشتی استفاده نمی شود.

تفاوت زونکن و کلاسور از لحاظ جنس و ابعاد

تفاوت زونکن و کلاسور در زمینه جنس و ابعاد هم قابل بررسی است:

همانطور که تا بحال متوجه شدید زونکن دوام و مقاومت بیشتری نیاز دارد و برای بایگانی اداری  مورد استفاده قرار می‌گیرد به همین سبب جنس آن باید با دوام تر باشد و معمولا برای تولید زونکن ها از ‌پلاستیکی مقاوم به نام پلی پروپیلن (PP) تولید می‌شوند، این پلاستیک باعث می‌شود زونکن ها از مدارک شما به خوبی نگهداری کنند. از مزایای پلی پروپیلن می توان به مقاومت در برابر آسیب، شکستن، فشار، رطوبت و حرارت اشاره کرد.

در مورد تفاوت ابعاد زونکن و کلاسور باید گفت که کلاسور ها از در چندین سایز مختلف مانند سایز دفتر یا   A4  و دفترچه های A5 , A6  تولید می‌شوند اما زونکن ها در یک سایز تولید می‌شوند اما اخیرا زونکن هایی مخصوص نگهداری فاکتورها و رسید ها هم تولید شده اند که سایز کوچکتری دارند.

بررسی ویژگی و کاربرد زونکن و کلاسور

از نظر ویژگی‌ها و کاربردها، زونکن و کلاسور در رنگ‌ها، مواد و اندازه‌های متنوعی برای مطابقت با نیازهای مختلف ارائه می‌شوند. بررسی برخی از ویژگی های زونکن و کلاسور در جدول زیر :

 

ویژگی ها

زونکن

کلاسور

مکانیزم

استفاده از ماکانیزم اهرم و باز شدن حلقه ها

استفاده از مکانیزم کشیدن حلقه ها به خارج به صورت دست یا با اهرم یا دکمه

ظرفیت

تعداد زیادی صفحه را تا ۵۰۰ برگ یا بیشتر در خود جای می‌دهد.

تعداد متوسطی صفحه را تا ۲۰۰ برگ در خود جای می‌دهد

پایداری

بدون اینکه واژگون شود، روی قفسه یا میز به صورت عمودی ایستاده می‌شود.

در صورتی که به درستی پر نشده باشد، واژگون خواهد شد.

هزینه

اغلب گران تر از کلاسور هستند.

ارزانتر از زونکن

کاربردهای رایج

برای نگهداری اسناد مهمی که به طور مداوم نیاز به دسترسی دارند، مناسب است.

برای ارائه اطلاعات، گزارشات و پروژه‌های کوچک و شخصی مناسب است

وزن و سایز

وزن و سایز بیشتر

وزن کمتر و سایز کوچکتر

تعداد حلقه

2 حلقه

بین 4 یا 5

قابلیت جابجایی

به سختی

به راحتی

دسترسی

به راحتی قابل دسترسی هستند.

به سرعت قابل دسترسی هستند

 

مطالعه بیشتر

راهنمای خرید انواع پوشه نکات کلیدی برای خرید پوشه

نکات مهم برای خرید پوشه

پوشه‌های تولید شده توسط شرکت پرگه در انواع مختلفی طراحی و تولید می‌شوند، هر کدام با ویژگی‌ها و کاربردهای مخصوص به خود را دارند. حتما پبش از خرید پوشه این مطلب را مطلعه فرمایید.

مطالعه»